Publicaties

Achterveren en/of rubbers vervangen

door Evert Spapé

De achtervering van de Minor bestaat uit twee veerpakketten van 7 of zelfs 8 bladen bij de Pickup en de Van en 5 bladen bij de overige modellen. Die zijn gemaakt van 'verenstaal', gaan best wel lang mee, maar worden op den duur wat 'moe'. We gaan ze (beide !) vervangen en ook de rubbers.

Bij de Pickup en de Van zijn de voorste veerogen groter en is de ophanging aan de voorkant anders. (In dit verhaal hanteer ik de nummers van het bijgevoegde plaatje -Saloon 2/4d, Tourer, Traveller-).

De veer is aan de voor- en achterkant opgehangen aan de carrosserie. Achter met een soort schommel (2x nr 4), daar de veer bij het inveren langer wordt. Pin (nr 1 en nr 5) gaan in rubber of PU-busjes (nr 2 en 6) door de veerogen. De meeste mensen kiezen tegenwoordig voor PU-bussen (polyurethaan), daar dat spul langer mee gaat.

In het midden is de veer bevestigd aan de achteras d.m.v. twee U-bouten (nr 12), direct daaronder een stootrubber (nr 11), waarvan ik het topje altijd afzaag (zie plaatje nr 10 en 11). Dan komt de achteras en vervolgens de veer, ingepakt tussen twee rubber kussens (nr 8) en die zijn weer afgedekt door metalen plaatjes (nr 9) met op de hoeken gaten waar de U-bouten doorheen gaan. Helemaal onderop zit een robuust hoekijzer (nr 18), waar ook de schokbreker aan vast zit.

Nu gaan we echt aan de slag, liefst met een garagekrik en assteunen.

  1. Krik de achterzijde van de CARROSSERIE op en ondersteun die op een daarvoor geschikte plaats.
  2. Haal de wielen eraf
  3. Plaats de vrijgekomen (garage)-krik onder het differentieel om het gewicht daarvan onder controle te houden.
  4. Spuit alle moeren die straks los moeten in met WD40, 'mal of andere kruipolie.
  5. Ga koffie drinken (thee mag ook) en Iaat de kruipolie kruipen.
  1. Haal alle moeren van de U-bouten los (nr 13/14 -moer met borgmoer of bij geval alleen een Nylock=zelf­borgend )
  2. Krik de achteras onder het differentieel voorzichtig op; de hoekijzers (nr 18) kunnen er nu af. Laat die maar hangen aan de schokbrekers of haal ook de schokbrekers bij de balk los (splitpen door een kanteelmoer en een dikke ring + op het draaipunt 2 korte rubber busjes).
  3. De U-bouten (nr 12) met plaatjes (nr 9) en rubbers (nr 8) kunnen worden losgehaald; ook de stootrubbersals die er nog zaten.
  4. Controleer alle onderdelen (vooral de U-bouten !)op beschadiging i.v.m. evt. hergebruik. Ik zou 8, 9 11 en 12 vervangen. Kost haast niks, dat spul !
  5. Die achteras ligt nu te schommelen op de krik. Stabiliseer dat een beetje; leg je schoonmoeder eronder.
  6. Nu aan de achterkant de veerschommels loshalen; je hebt nu alleen te doen met het gewicht van de veren (er staat geen spanning meer op) en je schoonmoeder licht eronder om ze op te vangen.
  7. Nu de ophanging aan de voorkant los halen (moer nr 3). Die pinnen met die dikke kop zouden er nu uit­getikt moeten kunnen worden maar meestal lukt dat niet en dan moeten ook de plaatjes (nr15) los en dat wordt vaak wegslijpen van moertje (nr 17) want je komt maar heel moeilijk bij boutje (nr 16). Succes daarmee !
  8. Het opbouwen geschiedt ongeveer in omgekeerde volgorde en vergeet vooral die stootrubbers niet te plaatsen             

Nog wat opmerkingen mijnerzijds:

  • De veerbladen worden bij elkaar gehouden d.m.v. een torenbout in het midden en twee klemmen aan weerszijden, soms twee voor en een achter; kijk maar op het plaatje. In dat laatstgenoemde geval moeten die twee dus naar de voorkant van de auto wijzen.
  • In de meeste gevallen moeten de pinnen (nr1 en nr 5) worden vervangen en ook alle rubbers desgewenst door PU. Gebruik bij rubbers (als glijmiddel) GEEN olie of vet. Let vooral op de schroefdraadsoorten en gebruik zo mogelijk de juiste sleutels. Omdat de veerpakketten in rubber kussens liggen, is het lastig te bepalen hoe vast je die zaak moet aantrekken. Ik raad aan na enige tijd e.e.a. nog eens 'na te trekken'.
  • Het is wel handig, aan de achterkant lijmklemmen te gebruiken om die schommel te monteren. Gebruik overigens bij gewone moeren altijd nieuwe veerringen tegen loslopen.
  • Breng je oude veren naar het 'oud ijzer' , dan krijg je daar nog een paar euro voor terug.

De Lucas-bobine en de omgepoolde Minor
01sep

De Lucas-bobine en de omgepoolde Minor

Al vaak zijn artikelen geschreven over het gemak waarmee een Morris kan worden omgepoold van + naar - aan massa. Dat gaat ook prima,...

Handremkabels
01sep

Handremkabels

Het vervangen van de handremkabels (door Evert Spapé) (gepubliceerd in de Minorage in juni 2013) Net zoals de voorwielen horen ook de...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen

Onze sponsoren