Nieuws

Oproep FEHAC

Oproep FEHAC

Oldtimers op weg naar morgen

(Samenvatting van de brief 28 juli van FEHAC-voorzitter Stefan Hulman)

 

Beste leden en alle liefhebbers van mobiel erfgoed,

Met de naderende Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025, bevindt het behoud van ons mobiele erfgoed zich op een kruispunt. De afgelopen jaren hebben we als FEHAC met argusogen de ontwikkelingen rondom het behoud van het mobiel erfgoed gevolgd zoals ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassieke voertuigen. De signalen dat de huidige vrijstelling op termijn onderdruk kan komen te staan, baren ons grote zorgen.

Daarom voert de FEHAC een actieve lobby in Den Haag onderbouwd met feiten en cijfers over de economische, culturele en technische waarde van klassieke voertuigen. Met name ook rond duurzaamheid en milieu.

Daarbij gebruikt de FEHAC haar politieke connecties.

De FEHAC baseert haar inzet op de cultuurhistorische waarde van ons mobiele erfgoed, waarbij duurzaamheid -restaureren en behouden- een belangrijk aspect is. De CO2-uitstoot gedurende de levensduur van een klassieker is vele malen lager dan die van een nieuw geproduceerd voertuig.

Klassiekers hebben een minimale milieu-impact; rijden gemiddeld slechts 1.200 kilometers per jaar. Hun totale bijdrage aan de verkeersdrukte en de uitstoot is verwaarloosbaar in vergelijking met het moderne wagenpark.

De FEHAC bevordert het gebruik van niet-fossiele brandstoffen (e-fuels). Deze zijn schoon en veilig voor het mobiele erfgoed.

 

Oproep:  Maak het verschil!

Laat uw stem horen wanneer u in gezelschap bent en het over onze klassiekers gaat. Of bent u bekend in de lokale politiek, gebruik dan uw netwerk om onze argumenten kracht bij te zetten.

Blijf geïnformeerd: volg de berichtgeving van de FEHAC via onze website, de sociale mediakanalen en onze nieuwsbrief (inschrijven: https://fehacmobiel.nl/)

De gehele brief van Stefan Hulman leest u via:

 https://www.fehac.nl/wp-content/uploads/PDF/FEHAC%20voorzitter%20-%20oproep%20aan%20clubbesturen%20en%20hun%20leden%20-%20vs%201.0_2025-05-23.pdf