Publicaties

Handremkabels

Het vervangen van de handremkabels

(door Evert Spapé)

(gepubliceerd in de Minorage in juni 2013)

Net zoals de voorwielen horen ook de achterwielen hydraulisch geremd te worden als je voet het rempe­daal indrukt, niet door waterdruk, maar door remolie-druk. In een noodsituatie, veroorzaakt door het ont­breken van die druk, is de handrem handig.

In genoemde 'remnood' verkerend trek je met al je lichaamskracht, gebundeld in je rechter- respectieve­lijk linkerarm die hefboom tussen de stoelen tot onder je oksel en als je remvoeringen en trommels niet al te vet zijn, sta je op den duur en hopelijk op tijd stil, dus voordat je met die auto in een boom klimt of anderszins ongewild botst.

De handrem werkt NIET met vloeistofdruk, maar zuiver mechanisch, net als op je fiets. Door het aan­trekken van de hefboom trek je aan de beide kabels die elk naar een achterwiel lopen en daar per wiel een remhefboompje bedienen. Tot ongeveer 1930 zaten die kabels overigens op alle vier de wielen (bijvoor­beeld op de vooroorlogse Minor). Als je tijdens het rijden aan genoemde 'noodrem' trekt en er gebeurt helemaal niets, dan wordt het tijd voor wat onderhoud, als je nog heelhuids thuis komt en in een ander geval ook.

Laten we ervan uitgaan, dat je hydraulische remsys­teem 99% in orde is en dus ook goed is afgesteld. De wagen trekt bij het remmen (met de voet) NIET naar links of naar rechts op een liefst rechte, rustige weg. Neem eerst een aanloop en laat de wagen evt. in zijn 'vrij' uitrollen. Probeer dat nog maar een keer, waarbij je je stuur loslaat, maar wel met de handen in de buurt daarvan. Okay, 99% goed dus.

Nu met ALLEEN DE HANDREM, de zelfde procedure.

a.  de wagen remt mooi recht, weliswaar -uiteraard- niet zo goed als met de voetrem

b.  de wagen rijdt tegen alle verwachtingen in gewoon ongeremd door

c.   de wagen remt wel wat af, maar trekt naar links

d.  de wagen remt wel wat af, maar trekt naar rechts

sub a. zo komt die op dit punt wel door de APK

sub b. de kabels zitten vast of alles in de remtrommel is vet

sub c. rechts is alles vet of verkeerd afgesteld of de kabel zit vast

sub d. links is alles vet of verkeerd afgesteld of de kabel zit vast

Het naar links- of rechtstrekken kan (met de voetrem) natuurlijk ook aan de voorremmen liggen maar met de handrem niet. Laten we er nu van uitgaan dat de ka­bels moeten worden vernieuwd, want daar gaat dit artikel tenslotte over.

In stappen! Begin bij het linker achterwiel; rechts mag ook.

1.      Krik de achteras op onder het differentieel (in het midden dus, beide wielen van de grond)

2.      Plaats as-steunen voor de veiligheid

3.      Verwijder beide wielen

4.      Haal de splitpen uit de pin en de pin uit de vork van het kabeluiteinde achter

5.      Demonteer de buitenkabel van het beugeltje boven de achterveer

6.      Draai — in de auto — bij de handrem de messing stelmoer er helemaal af

7.      Haal het kabeluiteinde uit het gat en bewaar ook de veer en de ring

8.      Net als op het beugeltje bij nr 5 zit de buitenka­bel vast in een hoekje onder de vloermat

9.      Waar de kabel van buiten naar binnen komt zitten aan weerszijden twee plaatjes en aan de onder­zijde een kartonnetje onder het plaatje -ter afdichting enz.- met twee boutjes/moertjes vast. Maak die zaak los. Roep de buurvrouw te hulp, tenzij je uitzonderlijk lange armen hebt.

10.Haal de oude kabel onder de auto vandaan.

11.Duw de nieuwe kabel door het gat waar de oude uit kwam en monteer samen met de buurvrouw die plaatjes enz. weer.

12.Zet de buitenkabel weer vast in dat hoekje. De buurvrouw is opnieuw onmisbaar.

13.Zet de buitenkabel ook weer vast aan het beugel­tje boven de achterveer

14.UITERST BELANGRIJK! Stel NU de remschoe­nen af door het gat in de remtrommel

15.Monteer de kabelvork weer aan de hefboom van de cilinder (evt. nieuwe pin en splitpen)

16.Sluit — in de auto — de kabels aan. Eerst de ring op de kabel, dan de veer, het kabeleind door het gat en tenslotte de messing moer.

17.  Nu die andere kant nog t/m nr 16. Beide stelmoe­ren ongeveer gelijk ingedraaid

18.  Trek de handrem vanuit helemaal onderin 3 klik­ken aan.

19.  Probeer het verschil te voelen in 'draaibaarheid' van de achterwielen. Het wiel wat het makkelijkst draait moet worden bijgesteld door indraaien van de stelmoer. Eerst natuurlijk de handrem weer helemaal naar beneden; dan pas indraaien.

20. Het eindresultaat moet zijn, dat bij 3 of 4 klikken van de handrem beide wielen met de hand niet meer zijn te draaien en bij 5 klikken kan de ANWB de wagen ook niet meer verslepen.

21.  Rest ons nog beide kabels door te smeren tot het vet er aan voor- en achterzijde uitpuilt.

Nog een paar opmerkingen:

Vastzittende kabels kunnen soms nog wel worden gered door de vetspuit of door het ingevet heen en weer halen door de buitenkabel. Vernieuwen echter is niet zo duur maar wel wat werk, vooral als de buurvrouw niet thuis is. Bewaar de moertjes; soms zitten ze niet op de nieuwe kabels en bij sommige kabels is het schroefdraad afwijkend. Smeer de draaipunten, zoals de pen in de vork. Monteer even­tuueel hulpveertjes van ongeveer 12 centimeter tus­sen de kabelvork achteraan en het buitenkabeluitein­de. Simpelweg ' eropschroeven'. Die veren zorgen ervoor dat de remschoenen niet ' slepen' als de kabelswat moeizaam glijden in de buitenkabels.

Houd er rekening mee, dat de Van en de Pickup ANDERE kabels hebben ! Anderelengte.

Succes


Achterveren en/of rubbers vervangen
01sep

Achterveren en/of rubbers vervangen

door Evert Spapé De achtervering van de Minor bestaat uit twee veerpakketten van 7 of zelfs 8 bladen bij de Pickup en de Van en 5 bladen...

01sep

Elektronische ontsteking voor MM

Contactpuntloze elektronische ontsteking voor Series MM door Eelke van Teijens (eerder gepubliceerd in de Minorage) Contactpuntloze...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen

Onze sponsoren