Publicaties

Olie differentieel

Olie differentieel

door Eelke van Teijens

(eerder gepubliceerd in de Minorage)

Steeds vaker duiken er berichten op dat de huidige hypoïd-olie met een GL4, GL5 of GL4/5 specificatie niet geschikt is voor de achterassen van de Minor.

Helaas ben ik geen kenner op dit gebied en kan dus niets anders doen dan deskundigen napapegaaien:

Elke tandwielolie bevat zwavelverbindingen als dope. Dat is zo omdat een stof nodig is die onder hoge belasting razendsnel uitzet (explodeert) en daarmee metaal-metaal contact voorkomt. Deze samenstelling en soort van deze zwavelverbindingen is de laatste tijd veranderd, omdat de belasting is toegenomen (van 0 tot 100 in 10 sec. is eerder gewoonte dan uitzondering nietwaar?). Deze vernieuwde samenstelling bevat ook verbindingen die op langere tentrijn de shims oplossen die ter afstelling in de oudere achterassen zitten. Als er iemand is die hier het fijne van weet / iemand kent die er het fijne van weet probeer eens een artikel te (laten) produceren dat deskundige uitleg geeft. 

 

Wij zijn hier in Twente na enig overleg met bekende kenners in Denemarken en op redelijk grote schaal overgegaan op Castrol Alpha SP320; dat is een minerale tandwielkastenolie voor industriële toepassingen. De olie is iets dikker dan 90HP (voorgeschreven voor latere Minors) maar duidelijk dunner dan 140HP (voorgeschreven voor oudere Minors); de olie is ook zeer geschikt voor gebruik in het stuurhuis. Bij monde van een vertegenwoordiger van Castrol zijn er waarschijnlijk geen nadelen aan zo'n overgang verbonden; hem waren de problemen met de nieuwe hypoïd-oliën in oudere achterassen wel bekend.

 

Tot op heden bevalt het ons goed: stillere overbrenging, niet zwart verkleuren, normale temperaturen. Het enige nadeel is dat de olie niet los verkrijgbaar is.


01sep

Elektronische ontsteking voor MM

Contactpuntloze elektronische ontsteking voor Series MM door Eelke van Teijens (eerder gepubliceerd in de Minorage) Contactpuntloze...

18nov

21-11-17 Technische middag

Na een paar overgebleven vragen van de vorige keer (wat is in je Morris nu wel en wat niet afgezekerd?) werden de werking van de...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen

Onze sponsoren